Visste du att Jesu kallelse innehåller två delar?

Publicerad den 12 november 2024 kl. 15:08

”Det är för lite för dig, då du är min tjänare, att endast upprätta Jakobs stammar och föra tillbaka de bevarade av IsraelJag skall sätta dig till ett ljus för hednafolken, för att du skall bli min frälsning intill jordens yttersta gräns”.

Jes 49: 5-6.

Det är Jesus som beskrivs i bibelordet ovan. Här beskrivs hans kallelse som består i två olika delar. Den senare delen av kallelsen har troende över hela världen verkligen fått erfara genom Jesus. Troende vet att Jesus kom för att vara “ett ljus för hednafolken” men den andra delen då? Det som egentligen står först- att upprätta Jakobs stammar och föra tillbaka de bevarade av Israel.

Bibeln är en judisk bok, (Ja, både "gamla" OCH "Nya testamentet"!). Den är skriven av judar (undantag finns) och den beskriver Guds handlande med det judiska folket genom historien. Bibeln talar tydligt om att det ska komma en tjänare, Messias,  som ska upprätta sitt rike på jorden. Detta budskap lever judar med än idag. Bibelordet ovan säger: "Det är för lite för dig att upprätta Jakobs stammar...". Gud tyckte inte att den delen av Jesu kallelse räckte. Han tyckte det var för litet, därför började nu Gud uppenbara nästa steg i sin plan - att judarnas Messias även ska bli till "ett ljus för hednafolken..."

 

I Apg 1: 6-9 beskrivs ett samtal mellan Jesus och lärjungarna innan Han togs upp till himlen.

”När de nu var samlade frågade de honom: "Herre, är tiden nu inne för dig att återupprätta riket åt Israel?" Han svarade dem: "Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt. Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns”.

Lärjungarna frågar om när tiden är inne för Israels upprättelse. Yeshua svarar dem att de inte behöver veta den tidpunkten som Fadern har fastställt. MEN det finns en tidpunkt för återupprättandet av Israel! Det var dock inte denna upprättelse som var i fokus när Jesus togs upp till himlen. Den delen av Jesu kallelse som var i fokus då, var att Jesus skulle bli ett “ljus för hednafolken” och Gud frälsning “intill jordens yttersta gräns”!

 

Kan vi se fler exempel i Guds Ord som beskriver dessa båda delar av Yeshuas kallelse? Absolut!

Bethlehem - en plats där detta uppenbaras

Jesus föddes i Betlehem, även kallat Efrata i Bibeln. “Men du, Betlehem Efrata som är så liten bland Juda tusenden, från dig ska det åt mig komma en som ska härska över Israel. Hans ursprung är före tiden, från evighetens dagar”. Mik 5: 2.

 

I närheten av Betlehem ligger också ett torn som kallas Migdal Eder eller herdetornet. I profetboken Mika 4:8 står det bland annat: ”Och du Herdetorn (Migdal Eder), dotter Sions kulle, till dig ska makten komma tillbaka och dotter Jerusalems forna herravälde återvända”. Mik 4:8

 

Dessa bibelord talar tydligt om att det ska komma en härskare som ska regera över Israel. Mika 5:2 citeras också i Matt 2:6 när Herodes frågar ut sina skriftlärda om var judarnas kung ska födas. Lägg märke till judarnas kung...

 

Men hur är det med Jesu uppdrag om frälsning till jordens yttersta gräns? Har ni någon gång funderat på varför det var just herdarna som fick änglabesök den speciella natten? Var det på grund av att de var de fattigaste och minst ansedda? Eller var det för att de av en slump befann sig där i trakten? Migdal Eder var ett torn där herdarna hade uppsikt över sina får. På just detta område var det inte vilka får som helst som betade. Det var lamm som skulle offras i templet. Dessa herdar var inte heller vilka herdar som helst utan dessa herdar var specialutbildade för att ta hand om offerlammen. Är det då en slump att Gud uppenbarar sig för herdarna som vaktar just sådana lamm? Verkligen inte! Gud ville uppenbara den andra delen av kallelsen som Jesus kom för att fullborda och herdarna är en del i att göra detta synligt för oss. Han ville att de herdar som hade ansvaret för offerlammen också skulle få se det sanna offerlammet!

 

“Se Guds lamm, som tar bort världens synd" Joh 1:29

En profetisk händelse

På samma plats, långt tidigare, hände någonting som blev till en profetisk händelse som också vittnar om Jesu dubbla kallelse. Det var när Rakel (Jakobs fru) skulle till att föda (1 Mos 35: 16-21). De stannade på exakt denna plats, Efrata, Herdetornet, och där föder hon ETT barn men med två namn, Ben-Oni och Benjamin. I den israeliska kulturen har namn mycket stor betydelse. Ben- Oni betyder ”smärtans son” och Benjamin betyder ”min högra hands son”. På samma plats många år senare föddes ett annat barn med två uppdrag (Jesus): “Smärtans son” vittnar om Jesus som offerlammet, “min högra hands son” vittnar om Jesus som blivande kung.

 

När vi lika är inne på namnens betydelser. Vad betyder egentligen Yeshua Messias? Yeshua betyder ”God is salvation”, "frälsning" eller ”deliverance”. Så det namn Han fick refererar till “Han som kom för att ge oss frälsning”, vilket krävde att han offrades som offerlamm. Men Messias då? Vad betyder det namnet? Egentligen är det inte ett namn utan mer en titel. På hebreiska betyder det ”den smorde” och refererar till ”den smorde kungen”. Är inte detta intressant! Bara genom att se på Hans namn så kan vi se Hans kallelse som består av två delar - “frälsaren till jordens yttersta gräns” och “den som är smord, Messias, den kommande kungen över Israel”!

 

Varför är det viktigt att förstå att hans kallelse har två delar? Jag tror att det är viktigt för att vi ska bygga vår tro på rätt grund och för att vi ska förstå tidens tecken! Judarna har inte förstått att deras Messias först var tvungen att lida och dö, som Guds offerlamm och vi Jesustroende har inte fullt ut förstått Jesus som Messias, Judarnas Konung som ska komma och återupprätta kungariket åt Israel. Vad skulle hända om vi börjar förstå och ta till oss båda delarna av hans kallelse?

Jesus kom alltså inte enbart för att frälsa världen utan också för att återupprätta Jakobs släkte, Davids tron och att föra tillbaka de bevarade av Israel. “Han ska bli stor och kallas den Högstes Son, och Herren Gud ska ge honom hans fader Davids tron. Han ska vara kung över Jakobs hus för evigt, och hans rike ska aldrig ta slut” Luk 1:30-33 “...Jesus skulle dö för folket, och inte bara för folket utan också för att samla och förena Guds skingrade barn”. Joh 11:51–52

 

För Israels folk har hoppet om Messias alltid varit förknippat med återuppbyggnaden av Israels land. Att återupprätta ett rike förutsätter att det finns ett land och ett folk. Att Israels land existerar efter 2000 år är verkligen en profetisk händelse. Att judar dessutom samlas i Israel i stora skaror från jordens alla hörn blir ytterligare bekräftelse på att tiden börjar närma sig för hans andra tillkommelse.

 

Kan vi acceptera Jesus som Messias, judarnas blivande konung? Väntar vi och älskar vi honom som Messias som kommer för att upprätta Israel? Om Jesus har en kallelse med två delar borde det vara självklart för oss att intressera oss för samma uppdrag! 

Lägg till kommentar

Kommentarer

Det finns inga kommentarer än.